Sunday, January 15, 2012

Muhasabah kembali...

Dalam Al-quran ada cerita tentang :
Tuhan menghantar seorang khalifah ke bumi untuk mentadbir bumi dengan menjunjung kalimah ALLAH S.W.T.

Tiba tiba sahaja hati aku terdetik dan memikirkan seketika mengapa Allah mengahantar seorang khalifah ke dunia ini...sedangkan ALLAH tahu khalifah yang akan memerintah bumi ini akan di basahi oleh percikan darah dan hasad dengki dan perpecahan manusia...

Aku memikirkan adakah aku ini hamba yang tak pernah bersyukur..sedangkan aku ini seorang guru agama...tapi itu lah aku kalah dengan dugaan dunia..dengan ujian tuhan...mengapa?kadang kadang hati kecl ku tertanya tanya...mulut engkau sebut sayangkan Tuhan...takutkan tuhan...tapi mengapa engkau tak buktikan...?bila lagi nak berubah?bila lagi nak bangkitkan jiwa engkau yang dah lama kosong...?

Aku bukannya tak nak berubah...NAK....tapi aku malas...!!!mengapa!!!!


Kembali mengenai kisah diatas...ALLAH mencampakkan Nabi Adam san Saidatina Hawa ke Bumi,kerana ALLAH murka dengannya...dengan ke alpaan Nabi Adam dan Saidatina Hawa dengan arahan ALLAH...maka Allah menyederkan mereka lalu mencampakkan Adam dan Hawa ke Bumi...Nabi Adam Tercampak jauh lalu berpisah dengan Hawa...dalam beberapa kisah Nabi Adam menangis selama 40tahun akibat dengan kesalahan mereka.

Adakah kita sebagai hamba akan melakukan seperti Nabi Adam ..?

No comments:

Followers