Friday, January 13, 2012

kemana arah usrah....

5pekara penting yang perlu di laksanakan 
untuk menjadi seorang pemimpin ...
1-Hifzuddin(menjaga Agama)
2 Hiszul nafsi (Menjaga Nyawa)
3- Hiszul Nasal (Menjaga keturunan&Maruah)
4-hifzul Akal(menjaga Akal Fikiran)
5-Hifzul Mal (Menjaga harta).



Mengulas semula Usah sekolah pagi tadi yang di pimpin oleh Ust Raihan,

Dia menegur kami guru guru bujang yang tidak hadir ke gotong royong kawasan dan majlis Hi Tea pada minggu lepas..beliau mengatakan kepada kami seolah olah tidak mengambil berapa yang  kami di katakan sebegitu rupa...aku tak nak masukkan hal orang lain dalam blog aku...sedangkan aku ada ayah dan ibu di kampung..walaupun lewat tapi aku tetap balik menjenguk ke kampung...tapi mengapa tidak berfikir seperti oang tak reti berfikir?adakah ini yang harus di tunjukkan oleh sestengah ustaz yang berpengalaman...


Apa makna Usrah?
Apa tujuan Usrah diadakan?
perlukah di paksa untuk berusrah?




Bagi aku Usrah adalah satu kelompok yang membincangkan hal isu semasa....mendengar permasalahan sekarang dan isu semuanya..tapi ada sesetengah Usrah tak habis habis sibuk mengata orang?dan apakan tujuan usrah itu di laksankan?



Bagi akusetiap orang ada pendirian sendiri...ada cara sendiri...tak perlu di paksa...tak perlu di perli..tapi mengapa aku terpaksa tanggung benda ini semua?

Bagi aku Usrah guru pada hari  ini cukup terkilan...tak tahu apa arah tuju Usrah...sibuk mengata guru guru lain...mengapa perlu dipaksa program program parti?adakah itu satu kewajipan....

Surat untuk pemimpin atasan Alummah....

Saya ada rasa sifat terkilan mengapa antum buat saya begini...?
mengatakan saya makan duit sekolah....kata macam mcam...saya cuba nak bantu sekolah tapi akhirnya...apa pun tak dapat...saya tak mengharapkan duit,tapi mengharapkan doa,doa yang saya dapat adalah maki hamun dan kata mengata terhadap saya...fkirlah ...saya ada ibu dan ayah yang masih hidup separuh abad...bagilah saya masa untuk berkhidmat dengan mereka walaupun seminggu 2 kali...seminggu saya dah habis kan masa saya dengan sekolah jemaah....masih tidak cukup lagikah...?cukupla mengata pada guru guru..kami penat mendengar..jika saya tak ada perasaan hormat pada ust ust smeua dah lama saya sembur apa yang terbuku di hati....

No comments:

Followers