Sunday, November 23, 2008

Kisah aku dan sepasang mata yang indah

Assalammualaikum….
Sempena pembukaan blog baru aku ni aku rasa nak cerita pengalaman hidup aku ttg seorang insan yang amat aku saying yang tak pernah aku lupa walaupun sedetik..hahah lawakkan..
o.k la aku mula kan dengan lebih berkat lagi dengan Basmalah dengan
NAMA ALLAH YA MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENGAMPUN…..
Dahulu sebelum aku bertolak ke syria aku ada kenal seorang gadis ceritanya begini..aku ni dahulu seorang pemangku ketua pelajar di sebuah TAHFIZ yang terkemuka di KUALA LUMPUR iaitu MA’AHAD TAHFIZ DARUL FURQAN..seperti biasa setiap minggu kami buat gontong royong,jadi selepas selesai aku ditugaskan untuk periksa setiap sudut asrama dan bangunan sekolah.. apabila aku periksa bahagian hujung asrama atas,penglihatan aku terpaku ke asrama perempuan dan disitu lah pandangan aku leka melihat seorang gadis yang tidak pernah aku lihat..mula dari saat itula aku berkeyakinan ingin mengenalinya dengan lebih dekat lagi..saat itu juga aku menyuruh kawan kawan aku menanyakan nama dia…alhamdulilah aku dapat nama pada mula nya…Pada mulanya dia tak nak bagi nama yang sebenar tapi dia bagi nama singkatan iaitu AIN…tapi hati berasa tidak puas kerana tidak dapat tahu yang penuh akhir sekali aku terpaksa ubah cara supaya dan mesti dapa nama yang sebenar …..

Mission yang pertama

Aku terpaksa mengunakan budak perempuan yang aku kenal rapat tapi sekarang aku rasa tidak perlu menyatakan nama pelajar itu kerana tak penting..pada cuti bulan aku dapat juga nama yer ..terkejut aku apabila aku habya bukan dapat nama yer tapi aku dapat BIODATA yer sekali..alhamdulillah…bila aku buka kertas itu tersiarlah nama dia yang indah iaitu SYARIFAH AIN ZAINAB ….dan aku dapat sekali dimana di tinggal..


Mission kedua

Apabila aku dapat nama aku mesti mengenal dia dengan lebih rapat lagi,aku mengirim surat kali pertama untuk meluahkan isi hati aku,aku pun tak tahu apa jawapa yer sebab sekian lama aku menunggu jawapan tidak dapat juga,dari situ la hati aku berdetik ‘mungkin dia dah berpunya atau tidak sudi berkawan dengan aku’ ……

Pada suatu pagi ketika budak budak tahfiz hantar makan pagi ,dan ketika itu aku berada diasrama atas tiba tiba aku terpandang ,aku terlihat ain seperti menunggu seseorang..jadi aku tunggu siapa yang ain tunggu ..lama juga la…tapi akhirnya dating seorang budak kecik lalu ain mengirimkan surat kepada yang supaya disampaikan kepada seseorang….pada mula yer aku kata dalam hati mungkin ain nak kirim kat orang ain..jadi aku buat tak tahu jer ..lantakla kalo dia nak bagi sesiapa pun bukan hak aku nak haling dia…tapi setelah budak tu balik ke asrama budak tu memanggil aku …
B:Pakcik…pakcik…
P.C: ha apahal ko nak apa pagi pagi ni…
B : ni ha ada surat dari org seberang.
P.C : surat?dari siapa?org seberang mana?cam jauh bunyi yer…
B : jauh la kat belakang sana …
P.C : o0o0o0o..ha mana suratnya ?
B : ni ha ..surat dari KAK AIN..
P.C : o0o0o0 kak ain …meh sini aku nak baca..
B : nak baca gak…..
P.C : kepala otak ko
B : heheeh
P.C. : dah g makan pastu siap siap beratur…

Aku mula membaca disitu dia cakap dia sudi berkawan tapi sekadar kawan sahaja tak lebih dari tu ..bagi aku cukup la sekadar kawan ..hati aku mula tersenyum dan gembira dari sejak aku dapat surat tu..aku sipan baik baik dalam almari jangan sampai kantoi dengan Ustaz Nordin…hhaha

Aku hanya sempat kenal ain hanya 3 bulan sahaja di Malaysia selepas 3 bulan aku terpaksa bertolak ke Syria untuk mengubah haluan aku dari penghafal al quran ke bidang lain…sebulan sebelum aku ke Syria aku terpksa mengikuti kursus di Kedah untuk persediaan ke Syria…
Dari situ aku sudah tak dapat melihat wajah ain..hati mula berasa rindu walaupun aku tak pernah jumpa dan berbual bual talifon,banyak kali aku minta notalifon dia tapi dia tetap tak bagi dengan alasan tak ada talifon..jad taka pa la..bagi aku cukup hanya melihat dia ketika dia sedang Jemur kain setiap pagi..tapi aku skang tak ada di furqan ..nak wat camner…????takkan nak balik kot..giler apa…tak apa la sekejap jer seminggu jer,,,lepas ni aku balik furqan….bila dah habis kursus bahasa arab aku bole la tgk muka dia lagi..tapi hajat tak kesampaaian sebab bila aku sampai ke rumah ayah aku kata kamu kena berhenti furqan sebab nak wat persediaan barang untuk ke furqan satu lagi bala wat aku,sebab lepas ni bakal aku takkan dapat kenal dia dan lihat dia lagi..masa aku pergi ke furqan wat kali terakhir aku hanya dapat melihat muka ain hanya sekilas pandang sahaja sebab masa tu ada ayang aku..ayah aku dah pesan awal awal jangan tgk anak dara orang nanti kena sepak….uuuuu takut yer aku..jadi hanya jelling jelling sudah…

Sejak dari aku berhenti furqan aku tak dapat hidup dengan tenang sebab tak dapat tgk muka ain…
Bagi aku skang ain la segala galanya tak ada orang lain yang dapat menghalang …aku cuba gak dating ke furqan atas niat nak ziarah kawan n adik aku akhir hanya aku dapat lihat gak muka ain walaupun dia tenung aku lama lama…aku tak tahu apa yang ditenung …masa tu aku ziarah adik aku….adik aku cerita macam macam..tapi aku kata tak apa la..skang ni adik jaga diri bebaik jg hafalan…aku hanya pesan kat ain melalui adik aku pesan kat kak ain jaga la diri bebaik …itu jer…

Seminggu lagi aku nak bertolak ke Syria
Aku dapat panggilan dari no yang tidak aku kenali..aku kata siapa la tepon tengahari ni…ini no public bustop furqan ni…aku angkat la cam biasa..aku pelik….suara cam aku pernah dengar ..itu la suara ain..hilang kerinduan aku kat ain masa tu wat sementara waktu…huhuh
AIN : apa kaba?
F : baik jer..cam biasa…
AIn : fizi nak pergi syria dah ker?
F : yer la tinggal seminggu je lagi kenapa?
Ain : yer la nak pergi belajar ..nak wat per dok kat furqan tu lagi tak ada apa..fizi nak kawan n ain cam tak sudi jer…baik pergi jer dari hati sakit wat per…
Ain : bukan tak nak kawan,tapi tak ada kesempatan untuk berbual n balas surat…
F : tak apa la nak wat camner…..ain belajar la sungguh sungguh fizi pergi 6tahun jer..pastu balik…
Ain : 6 tahun lama yer?6tahun tak balik balik….?
F : gitu la bunyi yer…
Ain : emm …

Tit…tit….tit….talian terputus ..tak tahu la putus ker letak ke,,,
Lepastu tak ada lagi ain tepon..aku terus bertolak ke Syria tapi sebelum tu aku ada tepon yeny untuk bercakap n ain..dapat la cakap seminit n dua minit…sekejap jer…
Bila aku sampai Syria aku dah mula rindu kat dia sebab dah 3 bulan aku tak dapat cakap n ain…gabar tak ada apa pun tak ada kenangan dari ain untuk dia buat bahan perlepas rindu…sabar jer la…tapi aku selalu call yeny untul bertanyakan khabar ain n kawan kawan semua,,,Alhamdulillah la..tapi hati tetap tak puas hati sebab tak dapat borak n ain….

Cukup 4 bulan aku dapat berita ain excident ..aku lagi tambah tak tentu arah ..skang ni aku hanya ada no tepon mak cik dia sahaja sebelum ni aku ada cuba tepon rumah mak cik dia tapi tak dapat…skang ni aku kena tekad tepon ak cik dia.,,huh..dapat…

F : assalmmualaikum
M.ck : waalaikumslam,,
F : mak cik,mak cik ni mak cik ain ker?
M.ck : ha yer kenapa..?
F : boe tak saya bercakap dengan dia sekejap..
M.ck : bole, tapi dia tak ada kat sini, dia ada kat umah dia.
F : o0o0o0 bole mak cik bg no tepon umah dia ?
M.ck :emm kamu ni saper..?mana kamu kenal dia?
F : saya ni kawan tahfiz dia..saya kenal kat tahfiz..
M.ck : macam mana bole dapat no ni?
F : kawan ain bagi..
M.cik : o0o0o0oo0….mak cik bole bagi no dia tapi m.cik kena Tanya dia dulu,…bole tak kamu tepon 10minit lagi…?
F : bole m.cik..kejap lagi saya tepon balik…

Uish susah gak nak dapat..cam cam kena Tanya…
Lepas 10minit..
F : Assalammualaikum makcik ni saya yg call tadi..
M.CK..:salam..oo0oo0 ni no dia…tapi no no kakak dia tepon jer mak cik dah pesan tadi..o.k..
F : terima kasih..
M.Ck : jap ..jap kamu ni dari mana?kat mana skang?
F: saya org K.L skang ada kat luar Negara ada kat Syria belajar..
M.CIK : o0o0o0 kenapa tak cakap tadi,,,,o,k la cam tu…assalmmualaikum…

Aku terus tepon ain…tanya kaba dia caner sakit..dah makan ubat ker…??
Skang aku dah dapat no tepon dia..setiap bulan aku tepon dia…tanyakan khabar..bila rindu aku tepon…bila ada masa aku tepon utk berborak….

Cukup hubungan aku 2 tahun n 2tahun aku di perantauan aku pulang ke Malaysia atas sebab keluarga aku panggil balik ..jadi aku balik ke Malaysia bole la aku jumpa dia selalu ..setiap minggu aku ke furqan utk ziarah ain dan berbual pendek dengan dia belikan barang maca macamsetiap minggu aku dating furqan aku mesti talifon ain Tanya nak apa ..cam cam la..aku belikan jer la sebab aku saying kat dia....setiap bulan aku telefon…jadi dari situ perasaan aku sudah mula membuak buak utk meepaskan isi hati aku yang aku ini saying kan dia,,,pada cuti awal bulan 1.10.2006 aku sms ain..
Ain..sudi tak tadi teman hidup fizi ?
Ain kata :ain tak bersedia lagi la..kita kawan jer la dulu…cam biasa..
Aku kata taka pa la kalo itu jawapan yer…
o.k nak tido..
emm…

14.10.2006 aku balik ke Syria..
Balik ke syria cam biasa walaupun hati berat nak tinggalkan mak n ayah aku kali ini…taka pa la…
Seperti biasa kami berdua ber sms setiap masa…
Setiap hati lak tu…
Sampai la aku balik ke Malaysia buat kali yang ke 2 atas sebab passport aku dan syeikh aku panggil balik…
Kami masih ber sms seperti biasa aku hanya melepaskan rinsetiap masa,,,tapi nak wat camner..kali ini balik adalah masa aku akan putus dengan ain…
Pada satu malam aku berborak dengan yeny di berendar asrama furan yen Tanya aku

Pak cik ko dengan ain camner..?
Entah la…aku pun tak tahu la…aku rasa dah tak ada apa apa..
Kenapa..?
Adalah…banyak aku dengar berita yang tak sedap di dengar skang ni…aku kena cuba siasat dulu…
O0o0o0
Abis skang ko nak ko nak putus ..?
Belum lagi,…aku nak tgk n siasat dulu benar atau tidak…itu jer..
o.k lakalo cam tu….

Cukup bulan aku dapat sms dari ain,,,

Fizi,ain rasa setakat ni sahaja kita berkawan ..lepas ni fizi tak payah la nak cakap apa apa lagi…
Fizi tak pandai nak menghargai perasaan ain…

Teperanjat aku bila baca sms dia…
Ain ,kita kena bincg dulu,,,,jgn wat keputusan camni..kita dah lama kawan..4tahun fizi kenal ain…fizi tunggu ain…jawapan ain…
Cukup la segala galanya ..pesan ain…jangan atas sebab kita putus hubungan ni ..kita utus segala gala nya…
o.k la kalo camtu..tapi fizi akan tetap tunggu ain sampai bila bila,,,

Mulai dari malam tu aku terus tak talifon ain selama 2 tahun..walaupun selepas tu aku balik ke Syria dengan hati yang sungguh sedih…bila sampai Syria aku ada juga talefon ain n pujuk dia tapi dia tetap dengan hati dan jawapan yang sama…DIA TAK BOLEH NAK TERIMA AKU LAGI…..aku pasrah dan bawa diri samapilah sekarang yang masih sedih dan tidak pernah aku lupakan ain…

Sekarang ramai kawan kawan aku sokong balik kalau aku berkawan n ain…tapi aku rasa takkan dapat sebab ain masih berkes hati..alau berkali kali aku pujuk,,,

Kata kata ni aku buat kahas utk ain..

AIN,
Fizi kesal apa yang telah terjadi dahulu,
Tapi fizi tak pernah lupakan ain..
Biar lah org nak kutuk fizi apa pun..
Sejak fizi kenal ain fizi tak pernah berasa susah hati..
Malah ain memberi satu sinar yang bercahaya tak pernah padam…
AIN,
Ain juga adalah seorang peyeri hidup fizi
2tahun hidup fizi tanpa ain,
Fizi tak pernah wat keputusan utk putuskan ain..
Dan lupakan ain…
AIN,
Adalah pengubah cara hidup fizi dari
Segala segi…
Sampai ke hari ini fizi hanya merindukan
Baying bayang ain…
Yang mungkin takkan dapat menjadi PEMAISURI HIDUP FIZI…
AIN,
Berikan lah fizi satu lagi peluang..
Untuk fizi kembali kepada ain..
insyaALLAH…
kali ini fizi janji fizi takkan meluka atau mengeceakan ain lagi..
sudah 2tahun fizi tanggung seksa fizi..
cukup la fizi tak sangup lagi…

AIN,
Andaikata kita tak boleh bersama
Mungkin fizi akan pergi dulu..
Doa fizi tak pernah putus walaupun setiap hari..
Ketika apa pun fizi tetap doakan ain…
Kembalilah ke pangkuan fizi…
Sinarilah cahaya hidup fizi kembali…….

Akhir kata aku ucapkan terima kasih kepada yen keran banyak bantu aku…aku tak tahu apa yang perlu aku ucapkan kepda ko keran sudi tolong aku…..salam perjuangan jihad dari aku bumi anbia…..

20.11.2008…
Kat rumah…
Segala gala yer ku serah ke RABBUL IZZATI….

No comments:

Followers