Tuesday, December 1, 2009

Sadam Husin Muncul Semula



 BAGHDAD 30 Nov. - Sebaik-baik menghidupkan televisyen semasa cuti panjang hujung minggu, rakyat Iraq dikejutkan dengan wajah yang biasa lihat sebelum ini, tetapi tidak menjangka muncul semula: Saddam Hussein.
Wajah bekas Presiden Iraq itu ditayangkan oleh sebuah saluran satelit misteri yang memulakan siaran pada ulang tahun mengikut tahun Islam pada hari Saddam dihukum gantung sampai mati pada 2006.
Tiada siapa tahu pihak yang membiayai 'Saluran Saddam', namun kerajaan Iraq mengesyaki ia didalangi bekas anggota Parti Baath yang pernah dipimpin Saddam.
The Associated Press berjaya menjejaki seorang lelaki di Damsyik, Syria bernama Mohammed Jarboua yang mendakwa dirinya sebagai pengerusi saluran berkenaan.
Katanya, saluran Saddam itu 'tidak menerima satu sen pun daripada anggota Baath' dan diwujudkan untuk rakyat Iraq dan penduduk Arab yang 'merindui pemerintahannya'.
Jarboua telah berusaha menyembunyikan lokasi siaran dan enggan menyatakan pihak yang memberi dana kecuali memberitahu 'orang yang menyayangi kami'.
Rakyat Iraq berbelah-bahagi apabila mendapati Saddam muncul di kaca televisyen.
"Kami tidak memerlukan saluran satelit seperti ini kerana ia mempunyai niat jahat," kata Hassan Subhi, 28, seorang Syiah yang memiliki kafe siber di timur Baghdad.
Namun, sesetengah yang lain menganggapnya satu nostalgia kepada pemimpin mereka yang berasal dari puak Sunah.
"Seluruh keluarga kami berasa sedih," kata seorang guru sekolah di barat Baghdad, Samar Majid, merujuk kepada gambar Saddam menjalani hukuman gantung sampai mati dan gambar-gambar dua anak lelaki dan cucunya.
Saluran yang disiarkan di seluruh dunia Arab itu memperlihatkan perpecahan puak ketika Iraq sedang menuju untuk mengadakan pilihan raya umum.
Ahli-ahli politik sedang berdebat mengenai agihan kerusi Parlimen dalam pertikaian yang memarakkan api perpecahan. Hal ini akan menangguhkan lagi proses demokrasi itu ke satu tarikh melebihi 30 Januari yang diperuntukkan dalam Perlembagaan.
Saddam digantung tiga tahun lalu pada Hari Raya Aidiladha, antara hari sambutan penting umat Islam. Saluran Saddam mula membuat kemunculan pada Jumaat lalu, dengan menonjolkan montaj imej Saddam beruniform, memakai sut, malah satu daripadanya ketika beliau sedang menunggang seekor kuda putih.
Antara gambar lain adalah anak lelaki Saddam, Odai dan Qusai tersenyum di hadapan bapa mereka, sebelum disusuli dengan imej mayat mereka bergelimpangan selepas dibunuh pada Julai 2003 dalam pertempuran bersenjata dengan tentera AS. - AP


Sumber ..  www.utusan.com.my

No comments:

Followers