Monday, August 31, 2009

Pulangnya seorang Syahid Islam...

Selasa, 11 Ogos 2009, semenjak awal pagi Lapangan Terbang Antarabangsa Sana’a telah dikerumuni beribu-ribu warga Yaman sambil membawa kain rentang dengan pelbagai slogan bagi menyambut kepulangan seorang tokoh negara yang dirindui.

Seluruh lapisan masyarakat yang terdiri dari kalangan para ulama, pemimpin kerajaan, tokoh masyarakat, warga tua, golongan muda dan kanak-kanak kelihatan tidak sabar lagi menanti saat itu setelah beberapa tahun mereka tidak putus-putus berdoa kepada Allah Ta’ala agar Syeikh Mohammed Ali al-Moayyad dan pembantunya Mohammed Zaid dibebaskan dari penjara di Amerika Syarikat.

Segalanya bermula pada 10 Januari 2003, apabila Syeikh al-Moayyad dan Zaid ditahan dalam satu perancangan kotor yang telah diatur oleh dua orang pengkhianat bangsa dan agama. Mereka menjalankan kerja risikan bagi pihak FBI. Salah seorangnya bernama Mohammed al-Anisi.

Syeikh al-Moayyad dan Zaid telah dibawa ke Jerman dikatakan untuk tujuan perubatan. Semasa sedang menunggu di Lapangan Terbang Frankfurt, mereka telah ditahan. Mereka berada di Jerman selama lebih 10 bulan dan dihadapkan ke mahkamah sebelum diekstradisi ke Amerika Syarikat (AS) untuk dibicarakan pula di negara itu.

Pada 17 November 2009, Syeikh al-Moayyad dan Zaid tiba di Amerika Syarikat. Di sana mereka ditempatkan di salah sebuah penjara yang dikatakan terburuk selepas Guantanamo. Kedua-duanya menerima penyeksaan yang lebih teruk daripada apa yang diterima di penjara Jerman.

Syeikh al-Moayyad adalah tokoh yang sangat dikenali di Yaman kerana sifat murah hatinya sehingga digelar ‘bapa kepada orang-orang miskin’. Beliau memiliki kilang roti yang beroperasi untuk kebajikan orang-orang miskin yang kelaparan dan membantu sekolah-sekolah agama.

Beliau pernah menghadapi kecaman AS kerana menyokong perjuangan Hamas dan dikatakan telah berjanji untuk menyalurkan US 2 juta dolar kepada pergerakan Hamas dan pertubuhan al-Qaeda. Atas tuduhan ini, beliau sangat dikehendaki oleh FBI dan CIA.

Tidak lama setelah penangkapan tersebut, Mohammed al-Anisi yang memberikan maklumat kepada FBI dan bertanggungjawab merancang penangkapan itu telah melakukan tunjuk perasaan di hadapan bangunan White House di Washington sambil mengugut untuk membunuh diri.

Insiden itu berakhir dengan tindakannya membakar diri di hadapan bangunan pentadbiran AS tersebut. Para pemerhati berpendapat tindakan terdesaknya itu dibuat kerana kegagalan pihak FBI membayar upah lumayan daripada kerja risikan yang telah dilakukan sehingga tertangkapnya Syeikh al-Moayyad.

Kisah Mohammed al-Anisi ini sering disebut-sebut sebagai contoh kemunafikan yang nyata di zaman ini. Begitu hinanya hidup menjadi barua Amerika dan mati dalam kesesatan.

Pada pagi Selasa itu, kira-kira jam 8 pagi Syeikh al-Moayyad dan Mohammed Zaid selamat kembali ke tanahair mereka. Sebaik sahaja turun dari pesawat, Syeikh al-Moayyad terus sujud syukur. Di antara tokoh yang awal menemui beliau ialah Syeikh Abdul Majid al-Zindani dan Presiden Ali Abdullah Saleh.

Beribu-ribu manusia mengalirkan airmata kegembiraan apabila diberitahu tentang ketibaan mereka. Ramai yang tidak dapat menyaksikan wajah mereka berdua dan hanya sebahagian yang dapat melihat kelibat serban putih yang melilit kepala beliau dari jauh sebelum beliau menaiki kenderaan untuk beredar ke Hospital Universiti Sains dan Teknologi bagi pemeriksaan kesihatan.

Di situ beliau didatangi cucu-cucunya yang belum dilihat. Seorang demi seorang mereka mencium dahi datuk yang tidak pernah ditemuinya. Di situ juga beliau dikunjungi beberapa orang wartawan.

Syeikh al-Moayyad sempat menceritakan pengalamannya kepada akhbar al-Sahwah. Temuramah tersebut disiarkan pada keluaran 13 Ogos 2009.

Apabila ditanya tentang perasaannya selepas dibebaskan, beliau menjawab, “Manusia ketika berasa sangat lapar, bagaimanakah perasaannya ketika dibawakan makanan? Dia tidak tahu dari mana hendak mula dan apakah yang hendak dimakan. Sedangkan semalam, dia sangat memerlukan makanan..”

Katanya, “Kami telah melalui tempoh 6 tahun 7 bulan, sepertimana yang dihitung oleh sebahagian orang selama lebih 56 ribu jam merengkok dalam penjara, terasing dan jauh dari keluarga, anak-anak dan tanahair.”

Beliau juga menceritakan pengalaman ketika menyambut Aidilfitri, “Pada hari raya, saya tidak tahu bahawa hari itu adalah Aidilfitri, tiada orang untuk saya ucapkan selamat. Lalu saya mengucapkan selamat hari raya kepada diri sendiri, saya bersalam dengan tangan kanan saya menjabat tangan kiri sambil mengucapkan selamat Aidilfitri al-Mubarak.”

Tekanan sangat dirasakan apabila beliau dilarang daripada mendirikan solat. “Pada hari-hari permulaan, saya dibenarkan untuk solat. Kemudian beberapa orang pengawal mula bertanya tentang perbuatan yang saya lakukan. Maka saya beritahu mereka bahawa saya sedang solat, lalu mereka melarang saya.”

Apa pun, semua itu dapat diatasinya kerana solat tetap menjadi keutamaan bagi seorang muslim. Syeikh al-Moayyad merasa bersyukur kerana beliau dibenarkan memiliki mushaf al-Quran semasa berada dalam penjara dan beliau juga banyak menghabiskan masa dengan menulis.

Dalam penjara, Syeikh al-Moayyad menemui beberapa tahanan sepertinya yang juga dituduh terlibat dengan aktiviti keganasan. Di antaranya seorang tahanan dari Filipina dan seorang dari Palestin. Mereka juga tidak mendapat pengadilan yang sewajarnya.

Dalam perbicaraan berat sebelah yang dijalankan, Syeikh al-Moayyad dijatuhkan hukuman penjara selama 75 tahun manakala Mohammed Zaid menerima hukuman 45 tahun.

Dalam kehairanan, mereka dijanjikan pengampunan sekira bersedia untuk membuat pengakuan bersalah. Dengan pengakuan bahawa mereka sememangnya berniat untuk menyokong pergerakan Hamas, mereka boleh dibebaskan dengan beberapa syarat.

Walaupun dijatuhkan hukuman 75 tahun penjara, Syeikh al-Moayyad tidak pernah berputus asa daripada pertolongan Allah. “Harapan saya sangat besar, harapan dan keyakinan saya kepada Allah tidak pernah luntur walaupun untuk seketika,” ujarnya.

Akhirnya dengan rahmat daripada Allah Ta’ala, mereka berdua dibebaskan daripada segala tuduhan kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan dengan dakwaan. Ternyata kesabaran dan doa yang dipanjatkan kepada Allah selama bertahun-tahun itu tidak sia-sia.

Sepanjang 6 tahun 7 bulan itu, Syeikh al-Moayyad tidak dapat bertemu dengan pembantunya Mohammed Zaid. Semasa perbicaraan, mereka hanya mampu berpandangan daripada jauh. Mereka mula bertemu semula di Konsulat Yemen di New York setelah dibebaskan daripada tuduhan.
Syeikh al-Moayyad...yang telah menerima azab dengan kerajaaan amerika..dengan barakah kesabar beliau ketika dalam tahanan..ALLAH meembantu beliau...


Syeikh al-Moayyad merakamkan rasa terima kasih kerana kehadiran dan sokongan rakyat kepadanya. Menurutnya semua ini menunjukkan makna persaudaraan. Beliau juga memohon agar kaum muslimin tidak melupakan saudara-saudara muslim yang masih berada dalam tahanan.

Sememangnya menjadi kewajipan kita semua untuk berdoa serta turut merasai penderitaan saudara-saudara kita yang dizalimi di Guantanamo dan di mana-mana sahaja. Pembebasan ini bukanlah bermakna segala-gala sudah selesai.

Jumaat minggu lalu, kami mengunjungi Syeikh Hazza’ al-Misywari iaitu menantu kepada Syeikh al-Moayyad untuk mencari ruang agar kami dapat menziarahi beliau.

Sayangnya, Syeikh Hazza’ mengatakan bahawa keadaan kesihatannya tidak mengizinkan untuk menerima terlalu ramai tetamu yang datang. Kemungkinan beliau akan ke Arab Saudi untuk mendapatkan rawatan dalam waktu terdekat ini.

No comments:

Followers