Tuesday, May 12, 2009

Susah Nak Cari Orang Macam Ini Nak Ceriakan Rumah ALLAH Yang SeMULIA -MULIA NYA...

sekarang ni negara kita sibuk dengan hal politik di PERAK..jom kita rehat kan sekejap OTAK kita tentang politik ni..kita hayati cerita ni sebaik baik yer...

Selalu kita dengar bila surau kotor, masjid kotor orang akan menyalahkan AJK, salahkan Nazir, salahkan Pengerusi , salahkan Siak terutamanya sebab tak jaga kebersihan surau dan masjid, tandas dan sekitarnya.

AJK masjid dan surau pula , salahkan orang ramai yang datang masjid dan surau tak tahu jaga kebersihan, tak tahu didik anak-anak, guna masjid dan surau untuk buang air semata-mata, untuk tukar lampin anak semata-mata.

Jarang-jarang sekali kita dengar, kita lihat orang yang tidak menyalahkan sesiapa. Lagi jarang kita tengok orang yang tidak kita kenali yang bukan AJK masjid atau surau saja-saja datang surau membersihkan kawasan surau dan masjid, mengandam pokok-pokok di perkarangan surau, membuang sampah-sampah dan sebagainya.

Tapi itulah apa yang berlaku di Surau Taman Alamanda , Senawang baru-baru ini. Pelik tengok pokok-pokok diandam dengan begitu kemas sekali, sampah disapu bersih. Dua tiga hari lepas tu , dapat penggilan telefon dari individu yang tidak dikenali , katanya nak pinjam kereta sorong sebab nak bersih kawasan.

Kemudian berjumpalah dengan orang misteri tersebut. Seorang lelaki lewat 30an, katanya dia belajar mengaji di Surau Alamanda, sebelah petang. Dia bukan dari Taman Alamanda, tapi dari taman lain di Senawang juga, lebih kurang 4 km dari Taman Alamanda. Katanya lepas mengaji tak ada apa nak buat , dia pun bersihkanlah kawasan sekitar surau. Saya tanya dia kerja apa, dia kata , dia kerja operator kilang dah 10 tahun di Seremban.

Lepas tu dua tiga hari nampak dia dengan isteri dia sekali mengandam pokok. Saya tanya pula isteri dia kerja apa. Isteri dia kata dia kerja sebagai tukang kebun di sebuah sekolah di Ampangan. Memang minat mereka untuk buat “landscaping”.

Memang payah jumpa orang macam ni. Yang ringan tulang membuat kerja sukarela tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Semoga Allah memberikan pasangan suami isteri ini ganjaran yang berlipat kali ganda di akhirat dan dimurahkan rezeki mereka di dunia ini.

Kalaulah ramai orang macam pasangan suami isteri ini, insyaAllah aman , makmur , selamat Malaysia.

No comments:

Followers