Thursday, December 27, 2007

SELAMAT JALAN BENAZIR BHUTTO

Benazir bhutto
sejarah hidupnya
PEMIMPIN pembangkang yang terkemuka Pakistan Benazir Bhutto terbunuh dalam satu serangan bersenjata dan bom selepas satu perhimpunan awam menjelang pilihan raya di bandar Rawalpindi semalam.
Berikut adalah fakta tentang Benazir:
Benazir Bhutto dilahirkan pada 21 Jun 1953 dalam keluarga berada. Bapanya, Zulfikar Ali Bhutto, merupakan pengasas Parti Rakyat Pakistan (PPP) dan menjadi Presiden dan kemudiannya Perdana Menteri Pakistan dari tahun 1971 hingga 1977.
* Selepas memperoleh ijazah dari Universiti Harvard dan Oxford, beliau pulang ke Pakistan pada 1977, sebelum tentera negara itu merampas kuasa daripada bapanya. Beliau mewarisi kepimpinan dalam PPP selepas bapanya dihukum mati pada 1979 di bawah pemerintahan Jeneral Mohammad Zia-ul-Haq.
* Beliau dilantik sebagai perdana menteri wanita pertama pada 1988 tetapi kemudiannya dipecat oleh presiden ketika itu atas tuduhan rasuah pada tahun 1990. Benazir kembali berkuasa semula pada 1993 selepas pengganti beliau Nawaz Sharif terpaksa meletak jawatan selepas bertelagah dengan Presiden. Beliau kurang menyerlah ketika kali kedua menjadi perdana menteri dan Nawaz kembali berkuasa pada 1996.
* Pada 1999, Benazir dan juga suaminya Asif Ali Zardari, telah dipenjara lima tahun dan didenda $8.6 juta (RM28.38 juta) selepas didakwa menerima rasuah daripada sebuah syarikat asing yang lantik untuk menangani penyelewengan kastam. Mahkamah kemudiannya mengubah keputusan bersalah itu yang disifatkan sebagai berat sebelah. Benazir yang melantik suaminya sebagai menteri pelaburan ketika berkuasa dari tahun 1993 hingga 1996, berada di luar negara ketika beliau disabitkan kesalahan dan beliau memilih untuk tidak pulang ke Pakistan.
* Pada 2006 beliau menyertai Pakatan Pemulihan Demokrasi dengan musuh ketatnya, Nawaz tetapi kedua-duanya bercanggah tentang strategi untuk menangani Presiden tentera Pervez Musharraf. Benazir memutuskan untuk berunding dengan Pervez manakala Nawaz enggan berbuat demikian.
Benazir kembali ke Pakistan pada bulan Oktober 2007 selepas lapan tahun tinggal dalam buangan apabila Musharraf yang telah ditemui untuk membincang peralihan Pakistan ke pemerintahan awam yang demokrasi, memberikan jaminan perlindungan kepada bekas perdana menteri itu daripada dikenakan tindakan bagi kes-kes rasuah yang lalu.
* Pada masa kepulangan beliau melalui Karachi, seorang penyerang berani mati telah meletupkan dirinya mengorbankan lebih 138 nyawa termasuk penyokongnya.
Pada 26 Disember lalu, Benazir bersumpah untuk memperjuangkan hak pekerja ketika mengadakan kempennya bagai pilihan raya umum Januari.

No comments:

Followers